Composition: My Aim In Life (বাংলা অর্থসহ)

Composition: My Aim In Life (বাংলা অর্থসহ)

Introduction: Every man should have a fixed aim in his life. Because, an aimless life is like a rudderless ship. None can succeed without proper aim. So, a fixed aim is a must to succeed in life.

Kinds of aims: Aims are of various kinds. It varies from man to man. Some want to be doctors, some engineers, some teachers and some businessmen. Howerer, aim should be selected very carefully and according to one’s liking and ability.



My aim in life: I have a fixed aim in my life. My aim in life is to be a doctor. I have selected it after much thought. My parents have supported my decision.

Reason of choice: I am a village boy. I know very well how much the villagers suffer for want of a good doctor. Even, many villagers die premature death for want of only a good doctor. These incidents have shocked me. So, I want to be a good doctor. After being a doctor, I will live in my village and serve the villagers.

How to fulfil the aim: In our country, to be a doctor is not easy at all. At first, I have to pass the SSC and the HSC with good results from science group. Then to get admission in MBBS course, I have to compete with all the good students. Therefore, I am working very hard with sincerity from now. I am confident of fulfilling my aim.

Conclusion: I think, my selection of aim is proper and right. Becuase, I love to serve mankind. Moreover, Allah loves them who love His creations.



Composition: My Aim In Life (বাংলা অর্থসহ) / আমার জীবনের লক্ষ্য

ভূমিকা: প্রত্যেক মানুষের থাকার উচিত একটি সুনির্দিষ্ট লক্ষ্য তার জীবনে। কারণ একটি লক্ষ্যহীন জীবন একটি রাডারবিহীন জাহাজের মতো। কেউ সফলতা লাভ করতে পারে না উপযুক্ত লক্ষ্য ছাড়া। তাই একটি সুনির্দিষ্ট লক্ষ্য অতি আবশ্যক জীবনে সফলতা লাভ করার জন্য।

লক্ষ্যের প্রকারভেদ: লক্ষ্য বিভিন্ন ধরনের। ইহা ভিন্ন ভিন্ন হয় মানুষে মানুষে। কেউ কেউ ডাক্তার হতে চায়, কেউ কেউ প্রকৌশলী, কেউ কেউ শিক্ষক আবার কেউ কেউ ব্যবসায়ী। যাই হোক লক্ষ্য নির্ধারণ করা উচিত খুব সর্তকতার সাথে এবং পছন্দ ও সামর্থ্য অনুসারে।

আমার জীবনের লক্ষ্য: আমার আছে একটি সুনির্দিষ্ট লক্ষ্য আমার জীবনে। আমার জীবনের লক্ষ্য একজন ডাক্তার হওয়া। আমি এটা নির্ধারণ করেছি অনেক চিন্তাভাবনার পর। আমার বাবা- মা সমর্থন করেছেন আমার সিদ্ধান্তকে।

পছন্দের কারণ: আমি একজন গ্রামের ছেলে। আমি খুব ভালো করে জানি, গ্রামবাসীরা কতটা ভোগে শুধুমাত্র একজন ভালো ডাক্তারের অভাবে। এমনকি অনেক গ্রামবাসী অকালে মৃত্যুবরণ করে কেবল একজন ভালো ডাক্তারের অভাবে। আমার দাদিও অকালে মৃত্যুবরণ করেছিলেন একই কারণে। এ ঘটনাগুলো আমাকে মর্মাহত করেছে। তাই আমি হতে চাই একজন ভালো ডাক্তার। ডাক্তার হওয়ার পর আমি আমার গ্রামে বাস করবো এবং গ্রামবাসীদের সেবা করবো।



যেভাবে লক্ষ্য পূরণ করব: আমদের দেশে একজন ডাক্তার হওয়া মোটেও সহজ নয়। প্রথমে আমাকে পাস করতে হবে এসএসসি এবং এইচএসসি ভালো ফলাফল সহকারে বিজ্ঞান গ্রুপ হতে। তারপর এমবিবিএস কোর্সে ভর্তি হওয়ার জন্য আমাকে প্রতিযোগিতা করতে হবে সকল ভালো ভালো ছাত্রছাত্রীদের সাথে। কাজেই আমি কঠোর পরিশ্রম করছি আন্তরিকতার সাথে এখন থেকে। আমি আত্মবিশ্বাসী আমার লক্ষ্য পূরণ করার ব্যাপারে।

উপসংহার: আমি মনে করি, আমার লক্ষ্য নির্ধারণ উপযুক্ত ও সঠিক। কারণ আমি ভালোবাসি মানবসেবা করতে। তাছাড়া আল্লাহ তাদেরকে ভালোবাসেন যে তার সুষ্টি ভালোবাসে।

যুক্ত হোন আমাদের ইউটিউব চ্যানেলে এখানে ক্লিক করুন এবং আমাদের সঙ্গে যুক্ত থাকুন ফেইজবুক পেইজে এখানে ক্লিক করে।

এগুলো দেখুন

composition flowers of bangladesh

Composition: Flowers of Bangladesh. (বাংলা অর্থসহ)

composition: flowers of bangladesh. (বাংলা অর্থসহ) Introduction: Flowers are the best gift of nature. It …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *